Sökmotoroptimering - när det blir för mycket

Sitter och går igenom tre olika rapporter från Sökmotorföretag gällande en enda hemsida. Kunden har i detta fall (för att vara säker) anlitat 3 av varandra oberoende sökmotorspecialister som inriktat sig på att analysera hemsidor och hur dessa är optimerade. Verktyget (CMS Publiceringsverktyg) som sidan baseras på är helt tillgängligt för sökmotorer och deras "bottar" så i grunden är inget fel. Verktyget har även alla funktioner för att arbeta med on-page optimering, vilket även kunden gjort.

När företag som jobbar med att sälja sökoptimeringstjänster träffar på en hemsida som uppfyller alla grundkrav och även är genomarbetat och genomtänkt enligt ovan så slår det "slint". De börjar påpeka småsaker på sidan som bara förvirrar kunden.

"I ert fall, i så hög konkurrens, bör ni endast ha en URL bestående av 2-3 ord, ej 3-4 som ni har på 2 av 73 sidor..."

Men det är klart att nåt måste de ju säga i sina rapporter, de kostar ju tusentals kronor.

Såhär tycker jag. Sätt upp en målsättning och en nivå på ert arbete med er optimering som inte blir löjlig. Se till att ni klarar av att arbeta med sidan och upprätthålla ett intressant innehåll i första hand. Med rätt verktyg kommer då detta att bli bra. Så lyssna på alla sökmotorproffs, konsulter och "förståsigpåare"... men selektera och använd informationen så att det passar er.

Lycka till och låt inte SEO styra ert liv.

/   pelle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0